Sunday, October 21, 2007

قانون کپی رایت - مسئله این است

اين تابستون که گذشت من رفته بودم سر کار . آخه ميدونيد من رشته تحصيليم ژئوماتيک يا نقشه برداريه و اکثر کار ما توي شهرستان و جاهاي دور افتادست . من هم اين تابستون رفته بودم واسه يک شرکت توي فيروز کوه کار کردم ولي بعد از اين کار يه کار ديگه پيدا کردم که نرم افزاريه با حقوق عالي ولي يک مشکل وجود داره و اون هم اينه که بايد نرم افزار داشته باشي . حالا بعد از کلي اين در اون در زدن و جستجو آخرين قيمت نرم افزار حدودا 12 ميليون آب ميخوره واسم . البته يک سيستم حرفه ايي با تجهيزات و ... ميشه 13 ميليون تومن
بعد از اين موضوع من از ارزش نرم افزار هايي چون اتو کد - آرک ويو - اس دي آر مپ - آرک جي آي اس -لند دولوپ منت و البته ويندوز دارم آشنا ميشم. نمي دونم چقدر اطلاع داريد از قيمت ها ولي نرم افزار هاي پردازش تصوير و فتوگرامتري جزو گرون ترين نرم افزار هاي دنيا است . کمپانيهاي مربوطه سيستم هاشون رو به قفل هاي سخت افزاري و نرم افزاري مسلح ميکنند تا اين نرم افزارها شکسته نشوند تا ديروز هر وقت اراده ميکردم ميرفتم فيلم هاي روز و ... را با فرمت دي وي دي با نازلترين قيمت ها ميخريدم ولي حالا گرفتار قانون کپي رايت شدم
بذاريد در باره کار مربوطه که بايد با نرم افزار انجام بدم بهتون بگم . بايد با استفاده ازعکس هاي هوايي يک نقشه بعلاوه منحني ميزان هاي مربوط به اون را رسم کنم . که اين کار براي هر جفت عکس هوايي حدودا 10 ساعت وقت ميبره و دستمزد هر جفت عکس هم حدودا 450 هزار تومنه
حالا من از يک طرف نمي تونم از خير اين کار بگذرم از يک طرف هم اين قانون کپي رايت و نشکسته شدن نرم افزار هاي مربوطه از طرف ديگه اجازه استفاده ما رو از اين نرم افزارها نمي ده
خوب توي اين وضعيت و پيشرفت در عرصه هاي مختلف کامپيوتر و سينما و نرم افزار و ايده هاي جديد و ... نظر شما در باره قانون کپي رايت چيه ؟ آيا بايد به اين قانون بپيونديم و جلوي نقض قانون را بگيريم و يا اينکه بهتر از پيشرفت ديگران استفاده کنيم بدون پرداخت هزينه هاي مربوطه
البته بعضي از سياست مداران ما مي گن که بهتره تا زماني که خودمون و کشورمون نزديک به قله هاي پيشرفت و تراز اول دنيا نشده همچون دوره رنسانس در اروپا از علم ودست آورد ديگران استفاده کنيم تا بعد
خوب دوستان نظر شما چيه ؟

No comments: